Kurser, seminarier och föreläsningar

Man får den man frågar efter, eller?

Är det viktigt att få in så många nybörjare som möjligt på valthorn till vilket pris som helst? Vad är det att tänka långsiktigt inom elevrekrytering? Varför väljer en del barn att trots allt spela ett ovanligt instrument? Ska man ta till knep för att lura barnen att välja trombon?

Jag har jobbat som hornlärare på deltid vid Örebro kulturskola sedan början av nittiotalet, och arbetat oförtrutet med rekrytering sedan dess. Jag har aldrig haft någon extra skjuts av att mitt instrument haft någon allmän status, men ändå har jag fullt i min tjänst. Det är till och med så att jag har fler och bättre elever nu än för femton år sedan. Det beror inte på någon trend, utan på att vi inom brasset på kulturskolan jobbat målmedvetet med frågan. Jag känner ingen oro för att elevantalet skulle sjunka framöver, möjligen tvärtom, att jag inte kommer att ha tid för alla och att verksamheten inte kan erbjuda orkester- och ensemblespel åt alla hornister. Ett delikat problem således!

Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter, vilka kan översättas till alla instrument. Lämpligt är kanske att jag kommer och pratar med ett arbetslag t ex blås under en förmiddag. Det är inga revolutionerande upptäckter jag kommer med, och inget quick fix, men de är väl underbyggda av erfarenheter under lång tid. Och, inte minst, de fungerar!

 

Klicka här för Pdf-flyer: Seminarium